Back to top
podstawy naukowe metody sita
podstawy naukowe metody sita

Podstawy naukowe 
metody SITA

 

podstawy baner pierwsze badania nauka metodą sita dużo szybsza nauka języka

Pierwsze badania

Naszą metodę opracowano w Niemczech na początku lat 80-tych XX wieku na Uniwersytecie Bundeswehry w Hamburgu. Pod przewodnictwem prof. Rainera Dietericha przeprowadzono badania na grupie osób w różnym wieku (20-68 lat) i o różnym poziomie wykształcenia, których łączyła zerowa znajomość języka francuskiego.

Celem doświadczenia było nauczenie się języka w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się. Materiał do przyswojenia obejmował 1708 słówek.

badania naukowe sita

Po tygodniu nauki, przez 6,5 godzin dziennie zadanie opanowano w 66,7%. Dodatkowo z przeprowadzonych badań wynika, że już jednokrotny kontakt z materiałem w stanie relaksu pozwala zapamiętać nawet 80% materiału lekcji.

Osoby poddane testom przyswoiły w ciągu tygodnia średnio 1138 słów i zwrotów. Tyle przeciętnie opanowuje słuchacz rocznego kursu prowadzonego metodami tradycyjnymi.

Badanie to powtarzano wielokrotnie. Wynik niezależnie od warunków był taki sam. 

wyniki badań skuteczności metody SITA w nauce
wyniki badań skuteczności metody SITA w nauce

Roczny kurs w 7 dni

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Bundeswehry udowodniły, że roczny materiał językowy można opanować nawet w ciągu tygodnia, w tempie ok. 6h dziennie. Jeżeli samodzielnie wyznaczymy sobie tempo nauki, roczny materiał językowy możemy przyswoić w czasie od tygodnia do 2 miesięcy w zależności od tego, ile dni w tygodniu i ile godzin dziennie poświęcimy na naukę. Kolejne badania udowodniły coś jeszcze.

Ucząc się w stanie relaksu, wiek i zdolności nie mają znaczenia. Efekt jest gwarantowany!

nauka metoda sita
nauka metoda sita

Opinie polskich naukowców

Pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku badania powtórzone zostały również w Polsce. Obok opinii wydanych przez niemieckich naukowców, także polscy wybitni lingwiści podpisują się pod skutecznością metody i zachęcają do korzystania z niej.

Warto przytoczyć również zgodne opinie osób biorących udział w teście: „Było to przyjemne i interesujące. Szczególnie stan odprężenia jest głębokim, pozytywnym doświadczeniem”.

 

 

[…] Z punktu widzenia najnowszych badań w dziedzinie lingwistyki stosowanej, psychologii i pedagogiki stwierdzam, iż metodyka kursu oparta jest na znanych i stosowanych odkryciach naukowych. Wiedza przyswajana jest tutaj w odkrytej przez amerykańskiego psychologa Roberta Keitha Wallace’a „gotowości w stanie odprężenia”. Ostatnie badania mózgu i snu okazały się bardzo ważne dla lingwistyki stosowanej. Na ich podstawie powstała gama sugestopedycznych metod nauczania. Sita Learning System jest jedną z nich. Opiera się na podświadomym wykorzystaniu oddechu do uruchomienia pracy prawej półkuli mózgu. Podwyższa to kilkakrotnie możliwości percepcyjne mózgu i zwiększa prze to znacznie stopień zapamiętywania tekstu.
Prof. dr hab. Jacek Fisiak
Potwierdzam, że system SITA jest efektywną i dojrzałą metodą ułatwiającą przyswajanie języków obcych […] Powstało na ten temat dziesięć eksperymentalno-pedagogicznych studiów, jeden doktorat oraz wiele prac dyplomowych, które dokumentują skuteczność tej metody w odniesieniu do różnych form nauczania.

(tłumaczenie opinii z języka niemieckiego)
Prof. dr Rainer Dieterich
Nowe badania z dziedziny pedagogiki i psychologii wykazują, iż można uczyć się z powodzeniem za pomocą metod, które polegają na odprężeniu fizycznym i psychicznym […] Dzięki metodzie SITA, wykorzystującej naturalne możliwości organizmu, nauka staje się efektywniejsza i przyjemniejsza.

(tłumaczenie opinii z języka niemieckiego)
Prof. dr Hans Ritscher

Fakt 4. regularne przebywanie w stanie relaksu poprawia zdrowie